اخبار برگزیده

دو گواهی ثبت اختراع دیگر در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران

با دریافت دو گواهی ثبت اختراعدیگر ،مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مجموعا   چهار مورد ثبت اختراع را در یکسال اخیر به ثمر رساند که با اعتبار 20 ساله حق انتفاع آن برای سازمان ایمیدرو محفوظ می باشد.

به گزارش روابط عمومی مر کز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، این دو گواهی ثبت اختراع اخیر که در شهریورماه 1400 از اداره کل مالکیت صنعتی کشور اخذ گردیده مربوط به فرآیند استحصال و جدایش عناصر نادر خاکی سبک و سنگین از محلول و نیز طراحی و ساخت سیکلون واسطه سنگین سیار است که به همت محققین در مرکز به انجام رسیده است.

مجید وفایی فرد مدیر مرکز در این خصوص اظهار داشت در راستای سیاست های نقشه راه معدن ، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از سال گذشته و با هماهنگی سازمان ایمیدرو اقدامات حقوقی ،اداری و فنی لازم در پیگیری ثبت اختراع دستاوردهای پژوهشی و فناورانه موفق در مرکز را از مجاری ذیربط و اداره کل مالکیت صنعتی کشور بعمل آورد که با دریافت دو گواهی ثبت اختراع اخیر ، این مرکز مجموعا   چهار مورد ثبت اختراع بشرح ذیل را در یکسال اخیر بثمر رساند که با اعتبار 20 ساله حق انتفاع آن برای سازمان ایمیدرو محفوظ می باشد.

  • اخذ گواهی ثبت اختراع پروژه فراوری و استحصال عناصر استراتژیک از گل قرمز فرایند الومینا
  • اخذ گواهی ثبت اختراع پروژه فلوتاسیون نانو حباب
  • اخذ گواهی ثبت اختراع پروژه استحصال عناصر نادر خاکی
  • اخذ گواهی ثبت اختراع پروژه طراحی و ساخت سیکلون واسطه سنگین سیار

لازم بذکر است فرآیند به کارگرفته شده در استحصال و جدایش عناصر نادر شامل ترکیبی از روشهای ترسیب و استخراج حلالی به صورت انتخابی است که استخراج انتخابی عناصر نادر خاکی سبک و سنگین با بازیابی بالا در حدود 98 درصد صورت می گیرد و پس از ترسیب عناصر نادر خاکی سبک و سنگین و تشویه ،محصول نهایی تولید می شود.

این فرایند درقالب پروژه مطالعات بهینه‌سازی آزمایشگاهی و پایلوت طرح عناصر نادر خاکی سازمان بر روی کانسنگ منتخب معادن کشور در مرکز بانجام رسید.

درخصوص دریافت گواهی ثبت اختراع واحد سیار جدا کننده سیکلون واسطه سنگین خاطر نشان می گردد پرعیار کردن مواد معدنی براسـاس وزن مخصـوص هنوز یکی از با اهمیت ترین روش هاي کانه آرایی شــناخته میشــود. به منظور استفاده بهینه از این روش در معادن کوچک مقیاس، مرکز از گذشته تحقیقات شیوه جدیدی از ساخت واحد سیار دستگاه جداکننده سیکلون واسطه سنگین را آغاز نمود که پس از طراحی و ساخت پروتوتایپ و بهینه سازی و اصلاحات فنی انجام شده تا کنون موفق به فراوری کانسنگ هایی نظیر فلورین،بوکسیت،منگنز و ... مورد درخواست از معدنکاران شده و با پیگیری مراحل ثبت این تجهیز از سال گذشته و اخذ گواهی مربوط، آمادگی توسعه این فن اوری در معادن صعب العبور و با ذخیره کم از طیف معادن کوچک مقیاس که طراحی و ساخت کارخانجات بزرگ صرفه اقتصادی ندارد مهیا می باشد.

بدیهی است صرفه جویی هزینه های حمل ، عملیاتی و احداث و راه اندازی با عنایت به امکانات حمل ترافیکی و انعطاف پذیری این تجهیز از مزایای نسبی استفاده از تجهیزات فراوری سیار می باشد.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220