اخبار برگزیده

طرح پژوهشی مرکز تحقيقات فرآوری مواد معدنی ايران بعنوان طرح پژوهشی برتر سال99 معرفی شد

طرح پژوهشی مرکز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران در خصوص بازفراوری و استحصال عناصر با ارزش از باطله کارخانه فراوری بوکسیت جاجرم  بعنوان طرح پژوهشی برتر سال99  امروز در جشنواره پژوهش وزارت صمت معرفی شد.

شناسایی و امکانسنجی فنی استحصال تیتانیوم و عناصر نادر خاکی از گل قرمز کارخانه بوکسیت جاجرم در مقیاس آزمایشگاهی

پسماند حاصل از فرايند باير، گل قرمز ناميده مي شود. اين پسماند از تأثير هيدروکسيد سديم بر بوکسيت حاصل مى شود و عموماً شامل اکسيدهاي آلومينيوم، سيليس، ترکيبات کلسيم دار، اکسيدهاي آهن، اکسيد تيتانيوم و عناصر نادر خاکي است. اين ماده شديداً قليايى است وبه طورکلي ميزان گل قرمز توليدي، به ازاي يک تن توليد آلومينا به طور متوسط 1.5-1 تن است و نگهدارى و ذخيره گل قرمز به دليل خاصيت قليايى شديد و حجم وسيع توليد آن بسيار مشکل و داراي مخاطرات و آسيب هاي زيست محيطي فراواني است. ميزان توليد گل قرمز در اين کارخانه سالانه در حدود يک ميليون تن برآورد مى شود. استفاده از گل قرمز به عنوان منبع ثانويه بازيابي فلزات ارزشمند مي تواند تا اندازه اي مشکلات ناشي از انباشته کردن گل قرمز را حل کند.

استحصال تيتانيوم موجود در اين باطله، به علت شرايط خاص کاني شناسي اين باطله نسبت به ساير منابع تيتانيوم، علاوه بر حذف مرحله پرهزينه خردايش، امکان استفاده از روش هاي فراوري کم هزينه و دستيابي به محصولي باکيفيت و ارزش اقتصادي بالا را فراهم کرده است. از ديگر تشکيل دهنده هاي مهم اين باطله، عناصر نادر خاکي است که امروزه داراي اهميت زيادي در صنايع استراتژيک هستند. طي پژوهشي که در مرکز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران انجام شده است از سد باطله گل قرمز جاجرم به صورت نمونه برداري سیستماتیک به عمل آمد و پس از مطالعه و بررسي خواص سنجی کاني شناسي و شيميايي آن، مطالعات فرآوري و استحصال اکسيد تيتانيوم و عناصر نادري نظير اسکانديوم انجام شد.

 در اين طرح با استفاده از نظرات مشاوران خارجي و داخلي و کارشناسان فنی مرکز با استفاده از روشهاي موجود در منابع علمي و فن آوریهای نوین و بروز با توجه به شرايط نمونه آزمايش هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت امکان بازيابي بالای محتوي تيتانيوم گل قرمز به صورت هيدروکسيدي و با عيار بالاانجام پذير شد. امکان افزايش خلوص تيتانيوم با شناسايي دقيق محتوي آهن 3 محلول و تبديل کامل آن به آهن 2 امکان پذير خواهد بود. در اين روش، عيار اسکانديوم که باارزش ترين فلز نادر محتوي گل قرمز است نیز غنی شدگی داشت. محلول سولفاتی محتوي اسکانديوم با عيار فوق قابليت افزودن به چرخه استخراج حلالي بازيابي فلزات نادر را داراست. در انتها جامد باقي مانده در فرايند از گل قرمزي با خاصيت قليايي بالا به جامدي حاوي سيليس و سولفات کلسيم خنثي با قابلیت انباشت و يا مصرف که عوارض زیست محیطی ندارد تبديل خواهد شد. روش به دست آمده در اين طرح در مرکز مالکيت معنوي سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت اختراع و گواهی آن اخذ گردیده است.

لازم بذکر است این طرح با همکاری موسسه یونیدرو بانجام رسید و در مراسم بزرگداشت هفنه پژوهش در آذرماه 98 در مرکز در ایین نکوداشت مرحوم دکتر شمس الدین وهابی بنیانگذار موسسه یونیدرو و تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات فراوری ایران بنام آن مرحوم نامگذاری شده بود.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220