اخبار برگزیده

استحصال وانادیوم و آهن از محصول تیتانو مگنتیتی کهنوج

بخشی از پروژه های تحقیقاتی انجام شده در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران
 مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران موفق به اتمام چند پروژه در زمینه استحصال وانادیوم و آهن از محصول تیتانومگنتیتی کهنوج در مقیاس آزمایشگاهی و امکان سنجی شناسایی و  حذف گوگرد و افزایش بازیابی و کاهش خاکستر محصول نهایی در ناحیه ذغال سنگ پرورده طبس شد . همچنین در بخش فرآوری غبارهای فولاد مبارکه نیز اقدام کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران  کشور ما با دارابودن ذخایر متعدد آهن و تیتان وانادیم دار، قابلیتهای بالایی جهت تولید پنتااکسید وانادیم به عنوان یک محصول باارزش و استراتژیک دارد. این در حالی است که تا پیش از این در بهره برداری از این ذخایر و استحصال وانادیم به عنوان محصول جانبی هیچگونه فعالیت عملیاتی منجر به تولید محصول صورت نگرفته بود. 
 مجید وفایی فرد مدیر مرکز در خصوص این پروژه گفت  : در سال 1399 طرح به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)  مبنی بر استحصال وانادیم پنتااکسید ارایه شد که پس از تصویب و ابلاغ مطالعات در مرکز اغاز و طی آن جدایش سه عنصر وانادیم، آهن و تیتانیم در غالب تولید سه محصول وانادیم پنتااکسید، آهن اسفنجی و اکسید تیتانیم در مقیاس آزمایشگاهی در مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران با همکاری اعضای هیات علمی  دانشگاه به سرانجام رسید.
محققان این طرح توانستند در فاز نخست با به کارگیری مجموعه ای از روش های هیدرومتالورژیکی نظیر لیچینگ، استخراج حلالی، استریپینگ و ترسیب شیمیایی به پودر وانادیم پنتااکسید با عیار 85 درصد دست یابند و در فاز دوم توانستند با استفاده از روشهای پیرومتالورژیکی و جدایش مغناطیسی، آهن اسفنجی با عیار 87 درصد و اکسید تیتانیم با عیار بیش از ۵۰درصد تولید کنند.
وی در ادامه افزود : در صورت اجرای صنعتی این طرح، امکان استحصال وانادیم به عنوان یک ماده با ارزش و استراتژیک برای اولین بار در کشورمان میسر خواهد شد. نکته حایز اهمیت آن، تولید پنتااکسید وانادیم بصورت محصول جانبی است که در کنار آهن اسفنجی و اکسید تیتانیم بعنوان محصولات اصلی میتواند سود اوری اقتصادی بسیار مناسبی نصیب کشور کند و نتایج آن بزودی در ایمیدرو مطرح می شود.
همچنین در خصوص امکان سنجی شناسایی و  حذف گوگرد در ناحیه ذغال سنگ پرورده طبس  گفت : انجام پروژه، امکان سنجی شناسایی و حذف گوگرد با هدف افزایش بازیابی و کاهش خاکستر محصول نهایی در ناحیه زغالسنگ پروده طبس از سوی ایمیدرو به مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران ابلاغ شد و محققان این طرح نیز که کارشناسان مرکز و مشاوران دانشگاهی بودند توانستند با به کارگیری مجموعه ای از روش های فیزیکی (واسطه سنگین)، فیزیک وشیمیایی (فلوتاسیون) و روش شیمیایی (روش Meyer) کنسانتره زغالسنگ با حدود 5 درصد خاکستر و 1 درصد گوگرد تولید کنند.که  در صورت اجرای مقیاس صنعتی این طرح، امکان استحصال تولید کنسانتره زغالسنگ با میزان خاکستر و گوگرد کم  ،میسر خواهد بود که به طور مستقیم در صنعت تولید فولاد به روش کوره بلند استفاده میشود  و از واردات کنسانتره زغالسنگ خارجی به منظور اختلاط با زغالسنگ های داخلی و خروج ارز جلوگیری می شود.
وفایی فرد در اخر افزود مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران طی قرارداد منعقده فیمابین فولاد مبارکه و مرکز اقدام به  تحقیق بر روی غبارهای حاصل از FTP سیستم های Baghouse  فولاد سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در فاز آزمایشگاهی نموده  و نمک های سدیم و پتاسیم با استفاده از روش های هیدرومتالورژی از این غبار ها استحصال شد. همچنین از آهن باقی مانده در این غبار ها با استفاده از روش احیا، آهن اسفنجی با عیار بالاتر از 90 درصد آهن به دست آمد. 
photo 2021 09 04 13 21 37

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220